کشف داروی ضد ویروس زنبور عسل

 

زنبورهای عسل هم برای تنوع زیستی و هم برای کشاورزی ارزشمند هستند ، زیرا گرده ‌افشان عالی هستند، اما در عین حال تعداد آنها در سراسر جهان به طور چشمگیری کاهش یافته است. دلایل آن عبارتند از تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن زیستگاه، استفاده از آفت کش ها و بیماری ها.

دانشمندان دارویی برای محافظت از زنبورهای عسل در برابر ویروس ها ساخته اند ، حشره شناسان دانشگاه فلوریدا، خدمات تحقیقات کشاورزی USDA دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و دانشگاه نبراسکا ، لینکلن در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته اند . آنها این کار را با تحریک سلول های زنبور عسل برای تولید رادیکال های آزاد برای محافظت از حشرات در برابر طیف وسیعی از ویروس های بالقوه کشنده انجام داده اند.

در مطالعات میدانی، محققان از ترکیبی به نام پیناسیدیل برای تغییر کانال‌های یونی پتاسیم، پروتئینی که در سلول‌های زنبورها و سایر موجودات زنده وجود دارد، استفاده کردند. آنها توضیح می دهند که تغییر این کانال ها باعث تولید رادیکال های آزاد کمی بیشتر می شود.

دانشمندان این دارو را با مخلوط کردن آن در آب قند و ریختن آن روی شانه عسل در شب به کلنی های زنبور عسل دادند. زنبورها آب قند را مصرف می کردند و همچنین آن را به بچه های خود می دادند و در نتیجه دارو را در کلنی پخش می کردند.

این درمان زنبورها را در برابر شش ویروسی که تلفات خود را بر کلنی‌های زنبور عسل وارد می‌کنند، محافظت می‌کند: ویروس فلج حاد اسرائیل، ویروس‌های بال تغییر شکل یافته A و B، ویروس سلول ملکه سیاه، و ویروس‌های دریاچه سینا 1 و 2.

"Daniel Swale" دانشیار بخش حشره شناسی و نماتولوژی UF/IFAS تاکید می کند: «این یک رویکرد ویژه هیجان انگیز است زیرا فقط نوع خاصی از ویروس را هدف قرار نمی دهد، بلکه به مقابله با بسیاری از ویروس های مختلف کمک می کند.

او می افزاید ، علاوه بر این ما نشان دادیم که درمان ما هم در آزمایشگاه و هم در کلنی هایی که هر کدام شامل 80000 زنبور در چراگر هستند، نتیجه می دهد. این دستاورد بسیار بزرگی است زیرا زنبورها در محیط کندو در معرض ویروس ها و عوامل استرس زای مختلف قرار می گیرند، بنابراین کنترل موفقیت آمیز ویروس ها در آن محیط بسیار دلگرم کننده است.

؛؛ به گفته کارشناسان، در حالی که ویروس ها بزرگترین عامل مرگ و میر زنبورها نیستند، اما می توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

کنه‌های واروآ عامل شماره یک تلفات زنبور عسل هستند، اما ذکر این نکته مهم است که کنه‌های واروآ، جدای از تضعیف فیزیکی زنبورها، ویروس‌ها را نیز به زنبورها منتقل می‌کنند. "مایکل سیمون فینستروم" زیست شناس مولکولی پژوهشی در آزمایشگاه تحقیقاتی پرورش زنبور عسل، ژنتیک و فیزیولوژی ARS می گوید: اگر بتوانیم ویروس ها را در کلنی های زنبور عسل کاهش دهیم، گام بزرگی به جلو خواهد بود.

محققان همچنین در مطالعه خود نشان دادند که پیناسیدیل به زنبورهای بیشتری کمک کرد تا در کلنی‌های آلوده به کنه‌های واروآ زنده بمانند.تجویز دارو در کندوهای زنبور عسل تجاری ممکن است فقط برای برخی از زنبورداران مؤثر باشد زیرا نسبتاً گران است. با این حال، این تحقیق راه را برای توسعه داروهای دیگر که هزینه کمتری دارند نشان می دهد.

یکی از نکات مهم این مطالعه این است که کانال های یونی پتاسیم می تواند هدفی برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی در زنبورهای عسل و احتمالاً سایر حشرات باشد. "Swale"می‌گوید ما می‌خواهیم مولکولی مانند یک پپتید یا فناوری جدیدی پیدا کنیم که اثری مشابه پیناسیدیل داشته باشد اما برای زنبورداران در دسترس‌تر باشد.